بازی ووک چیست و چرا آزاردهنده است؟
برای اولین بار، تعامل خاصی توی مطلب من هست! صادقانه بگویم، دیگر حوصله بازی ووک را ندارم. منظور از بازی ووک، آنهایی هستند که بهجای داستانپردازی، اکشن، هیجان یا خلق دنیایی جذاب، تمرکزشان را روی انتقال پیامهای سیاسی و اجتماعی گذاشتهاند. این بازیها پر از شعارهای «تنوع نژادی»، «برابری جنسیتی» و مسائل روز فرهنگی هستند. اما چیزی که فراموش کردند، سرگرمی است؛ همان چیزی که اساس بازیهای ویدیویی است.
وقتی پشت کنسول مینشینم، یا گیم پلی یوتیوبر مورد علاقه خودم رو باز میکنم، نمیخواهم درسی درباره ساختار اجتماعی یا حقوق بشر بگیرم. میخواهم چند ساعت از دنیای واقعی فاصله بگیرم، نه اینکه دوباره گرفتار حرفها و کلیشههایی شوم که هر روز در شبکههای اجتماعی و اخبار میشنوم.
گیمرها چرا از بازی ووک خسته شدند؟
دلیلش ساده است : ما بازی میکنیم برای لذت، نه برای یاد گرفتن سیاست. بیشتر بازی های ووک را طوری طراحی کردند که انگار آنها را فقط برای جلب رضایت رسانهها یا برای جایزه از جشنوارههای خاص ساختند. شخصیتها غیرواقعیاند، دیالوگها مصنوعی است و داستانها دیگر مثل قبل نیستند. مثالش بازی “کُنکُرد“!
تغییر جنسیت شخصیتهای محبوب یا تحمیل تنوع نژادی به شکلی که به ساختار بازی نمیخورد، بیشتر توهین به هوش مخاطب است تا نشانهای از پیشرفت. خیلی از ما احساس میکنیم که داریم وسیلهی یک تبلیغات فرهنگی میشویم، نه مخاطب یک اثر هنری!
این بازی فقط شعار است، نه محتوا!
شاید بعضیها بگویند که بازی ووک پیام دارد، هدف دارد، آگاهی میدهد. اما بیایید صادق باشیم؛ وقتی گیمپلی افتضاح باشد، دیالوگها شعاری باشند و داستان کلیشهای، آن پیام هیچ ارزشی ندارد. نمونههای زیادی از این نوع بازیها داریم که با بودجههای بزرگ عرضه شدند اما بهدلیل همین نگاه سطحی و شعاری، به شدت شکست خوردند.
آیا هنوز امیدی به تغییر هست؟
امید هست، غیر زمانی که سازندگان بازی به جای گوش دادن به صدای گیمر ها، دنبال تأیید گرفتن از رسانهها و ترند ها باشند. این نوع بازی زمانی ارزشمند میشود که اول سرگرمکننده باشد، بعد اگر خواست، پیام هم بدهد. نه برعکس.
نتیجه گیری
این نوع بازی ها برای من، و بسیاری دیگر از گیمرها، یک نماد سطحینگری در صنعت گیم است. دلمان برای وقتی تنگه که بازیها شخصیتهای طبیعی، داستانهای قوی و دنیای باورپذیر داشتند! نه فقط پیامهای تلویزیونی با لباس گرافیکی. اگر این روند ادامه پیدا کند، ممکن است بازیهای ویدیویی هم مثل سینما قربانی سیاستزدگی شوند. برای مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.